Keresztutak
A Maladype Színház 2011-ben indított útjára Crossroads/Keresztutak elnevezésű programját. A projekt célja bemutatni olyan művészeti irányzatokat, színházakat és műhelyeket, melyek a kulturális innovációt, nyelvi sokszínűséget és a közönség közötti kapcsolatépítést erősítik országaink között. Az európai független színházakat összefogó együttműködési hálózat lényege a kulturális sokszínűségek és a kultúrák közötti párbeszédek találkozópontjának kiépítése. A Maladype Színház nemzetközi kapcsolatain keresztül egyre több lehetőség nyílik különböző színházi tradíción alapuló intézmények megismerésére. Fontosnak tartjuk, hogy megismertessük közönségünket az új színházi generációk kivételes képviselőivel. A programsorozat keretein belül olyan országok színházait látjuk vendégül, melyek programjaikkal és esztétikai minőségükkel is könnyen integrálódnak Bázisunk/lakásszínházunk adottságaihoz és technikai felszereltségéhez.
FÜTTY – Anyám Mengele titkárnője volt
„Gyerekként soha nem öleltek meg, nem csókoltak meg, szerintem a szüleim észre sem vettek. Azért írtam le ezt a történetet, hogy többé ne legyek láthatatlan gyermek.” (Jacob Buchan). A monodráma főhőse Tammy, két Auschwitz-túlélő egyetlen gyermeke. Anyja négy évig volt Dr. Mengele személyi tolmácsa és titkárnője. A lány a háború után született, ifjúságára azonban árnyékot vetett szülei szörnyű múltja. Negyvenöt éves korában döbbent rá, hogy igazából még nem is élt, mert még nem is szerették. Ez a fájó felismerés akkor éri, amikor megjelenik mellette egy idegen, akit a szívébe fogad. Hadar Galron darabja arról szól, képes-e Tammy viszontszeretni, és begyógyítja-e a szerelem a holokausztot megélt szülőktől örökölt lelki sebeket. A FÜTTY c. monodráma a holokauszt túlélők második generációjának fájdalmait, mély lelki sebeit tárja elénk.
„A diagnózis: stroke által okozott bénulás. Addig fog járni, amíg majd már nem tud járni. És utána marad – a kerekesszék”. Ezzel a prognózissal kezdődik Maayan Kilchevsky színésznő története, aki személyes tapasztalatából merítve beszél a betegséggel vívott harcáról. Egy csatáról, amit a saját testével, környezetével, szerelmeivel vívott meg. És beszél az álmairól is. Képes-e magát olyannak elfogadni egy fiatal lány, mint amilyen? Azon az úton teszi meg vajon a fájdalmas lépéseit, amiről pontosan tudja, hogy milyen? Két lábbal áll-e a földön egy színésznő? A küzdelmeinek lényege, hogy senki se mondhassa neki azt, hogy "színpadon nem így sétálunk". Az előadás elnyerte a "Tarin Shalfi Közönségdíjat" és a 30. TheaterNetto Fesztiválon 2021-ben különdíjban részesült.
A Maladype Színház CROSSROADS / KERESZTUTAK programsorozatának keretén belül bemutatja a kolozsvári Váróterem Projekt Fishez c. előadását, amely a TRIP Hajón (I. kerület Budapest, Szilágyi Dezső tér 2-es móló) látható június 13-án 20:00 órakor. Az előadást 16 éven felülieknek ajánlott!
A Váróterem Projekt 2020-ban ünnepelte 10-ik születésnapját és ennek megünnepléséhez a Maladype is csatlakozni kívánt a Fishez c. előadás Budapesti bemutatásával.
A Maladype Színház CROSSROADS / KERESZTUTAK programsorozatának keretén belül bemutatja a sepsiszentgyörgyi M Studio produkcióját.
A lift a legkisebb olyan tér, ahol szorosan lehetünk egymás mellett anélkül, hogy kapcsolatba kerülnénk. A lift mindig tart valahová. Mehet fölfelé, mehet lefelé, de ha egyszer csak ELAKAD, akkor bármi megtörténhet... ”Fehér Ferenc koreográfiájának hívó szava egyszerre konkrét és elvont: az üzleti-ipari környezet, a lift modern, semleges tere, az átmenetiség, kihagyás, szuszpansz állapotai, az utazással töltött holt idő, amely a fantáziajátékokra nyílik, a bezártság mind-mind eszünkbe juthat róla.” Varga Anikó, reflexfest.ro
Váróterem Projekt: ZÉRÓ
A Maladype Színház CROSSROADS / KERESZTUTAK programsorozatának keretén belül bemutatja a kolozsvári Váróterem Projekt ZÉRÓ c. előadását, amely a TRIP Hajón (I. kerület Budapest, Szilágyi Dezső tér 2-es móló) látható június 9-én 19.00 órakor.
“Beállhatnék nyolc órás rabszolgának, de nem. Egy nagy lószart. Én szabad vagyok. Leblokkoltam mint a szar, ez tény mondjuk. Tulajdonképpen le vagyok bénulva a rettegéstől, de hát ki mondta, hogy a szabadság könnyű dolog, mi?”
“Nem a cuccot adod el a kuncsaftnak, hanem a kuncsaftot a cuccnak.”
Szabadság: a legdrágább kapitalista szó
A Maladype Színház CROSSROADS / KERESZTUTAK programsorozatának keretén belül bemutatja a belgrádi Bitef teatar produkcióját: a Szabadság: a legdrágább kapitalista szó című előadást, mely magyar és angol nyelvű felirattal látható 2019. március 28-án, 19.00 órakor a TRIP Hajón (I. kerület Budapest, Szilágyi Dezső tér 2-es móló).
Hogyan érnek össze a korlátok és akadályok, mennyire lehetséges a ki- és betekintés, a reflexió, de leginkább a szabadságvesztés globális rendszerére való rálátás? Maja Pelević és Olga Dimitrijević, drámaírók ezekre a kérdésekre keresik válaszukat, amikor egy nehezen elérhető országba merészkednek: Észak-Koreába. Ez az ország az őt körülvevő világban totális diktatúrájáról, atomrobbantásairól, humanitárius válságairól, munkatáborairól, politikai gyilkosságairól és kínzásairól ismert.
A sepsiszentgyörgyi Osonó Független Színházműhely Ismeretlen barátok társasága, avagy Piknik egy japán szőnyegen című előadása április 22-én 16.00 és 19.00 órai kezdettel látható Budapesten a Maladype Bázison Crossroads/Keresztutak programunk vendégeként.
2018. január 30-án, 19:00 órakor rendhagyó „román-magyar mérkőzésre” kerül sor. A különleges eseményt a marosvásárhelyi Yorick Stúdió társulata celebrálja. Székely Csaba MaRó című darabját a budapesti közönség a Maladype Crossroads/Keresztutak programjának keretében a Ferencvárosi Művelődési Központ színháztermében láthatja. Az előadás után –ahogy azt a Crossroads/Keresztutak program visszatérő nézői már megszokhatták - közönségtalálkozót tartunk az alkotók részvételével.
A Marosvásárhelyi Nemzeti Színház Tompa Miklós Társulatának vendégjátéka
A Maladype Színház Crossroads/Keresztutak programjának keretében 2017. június 13-án, kedden 19:00 órakor látja vendégül a Marosvásárhelyi Nemzeti Színház Tompa Miklós Társulatát. A RENDEZÉS című vendégelőadás a marosvásárhelyi származású szerző, Bartis Attila első színházi rendezése is egyben. Az előadás után közönségtalálkozót tartunk a darab szerző-rendezője és a színészek részvételével. Az előadás és a közönségtalálkozó helyszíne: Ódry Színpad (VIII. ker. Vas utca 2/c).
Balázs Zoltán chicagói rendezése Budapesten
2016. március 16-án mutatták be Balázs Zoltán rendezésében Matei Vișniec A kommunizmus története elmebetegeknek című abszurdját a chicagói Trap Door Theatre-ben. A Maladype Színház művészeti vezetője az amerikai alkotóműhely alapító-igazgatójának, Beata Pilch meghívására érkezett a Szelek városába, ahol rendezését jelentős közönség- és szakmai érdeklődés kísérte. A chicagói Trap Door Theatre-ben bemutatott A kommunizmus története elmebetegeknek című előadás budapesti bemutatója június 8-án lesz a Budapest Bábszínház nagyszínpadán. A magyarországi vendégjáték után az előadás továbbutazik a nagyszebeni SIBFEST Nemzetközi Színházi Fesztiválra, majd Nagybányán, Brassóban és Constanzán is bemutatkozik.
A bethlehemi Touchstone Theatre vendégjátéka a Maladypében
A Touchstone Theatre legutóbbi alkotása, a Bhudoo (ejtsd BOO-doo), egy különleges felnőtteknek szóló mese egy messzi, távoli földről, amely három varázsló történetét meséli el, akik végzetes küzdelemben szállnak harcba a legnagyobb varázslóknak járó díjért. De vajon ki kerül ki győztesen? Lehet-e a játéknak valójában nyertese? Vajon megtanulja-e a három varázsló békés együttélést vagy harcolnak az idők végezetéig?
Egy megjegyzés az előadáshoz: minthogy a színházi előadások természetüknél fogva állandóan változnak, a közönségnek különös figyelemmel kell lennie aziránt, hogy nincs két ugyanolyan előadás és hogy az előadás során meghozott döntéseink következményekkel járnak...
A szabadkai Kosztolányi Dezső Színház és az Urbán András Társulat vendégjátéka
Cselekedeteink legmélyén mi magunk, a szabad én, a csodálatos szabadság. Az előadás alapvetően az ún. Pilinszky-mitológia szimbólumrendszerét tekinti fundamentális nyelvezetének, mely térbeli megnyilvánulás és történés irányába leképzett színpadi akcióelemek sajátos, úgy Pilinszkyre, mint az alkotókra jellemző, önálló, egyedi színházi nyelvi struktúraként valósul meg.
A varsói Teatr Baza vendégjátéka a Maladypében
Stanisław Ignacy Witkiewicz „Anya” című drámáját az egyik legizgalmasabb kortárs színházi műhely, a lengyel fővárosban működő Teatr Baza előadásában, szeptember 26-án szombaton, 19.00 óratól tekintheti meg a Maladype közönsége a Mikszáth téri Bázison. Az előadást követő közönségtalálkozón a Teatr Baza alkotócsapata a XX. századi lengyel színház egyik legeredetibb alkotójáról, a 130 évvel ezelőtt született őrült és excentrikus Witkacyról, a darabról, a próbafolyamat kulisszatitkairól és nem utolsó sorban magáról a társulatról mesél.Az olaszországi Teatro Potlach vendégjátéka a Maladypében
A magyar közönség számára eddig kevéssé ismert színházi műhely – vetítéssel egybekötött személyes prezentáció keretében - december 1 – én mutatkozott be a Maladype Bázison. Az ingyenes bemutatkozó program alkalmat teremtett a Pino di Buduo által alapított, fara sabinai székhelyű Teatro Potlach munkája iránt érdeklődők számára, hogy betekintést nyerjenek az Odin Színházzal szoros kapcsolatot ápoló olasz színházi műhely mindennapi működésének folyamatába és művészetről alkotott filozófiájába.
Mesterkurzusok Interkulturális Fesztiválja
Equilibrio
Visegrad Artist Residency Program- Performing Arts
Két fiatal szlovák alkotó Soňa Ferienčíková és Ľubo Bukový alkotói ösztöndíjat nyertek a Nemzetközi Visegrádi Alaptól az "Equilibrio" munkacímet viselő készülő előadásukhoz. A tanulmányi tréningjükre 2013 tavaszán került sor a Maladype Bázison .