Natalia Jakubova: Sárgát a sarokba. Dublett középre!
Kellemes meglepetéssel ért véget az idei Budapesti Őszi Fesztivál – Balázs Zoltán Csehov Platonov című előadását mutatta be saját társulatával a Maladype Színházban. Intellektuálisan hatásos és érzelmileg éles előadást láttunk, amely némi kockázattal egyensúlyoz a komédia és tragédia között, éppen úgy, ahogy egy biliárdasztal peremén az alvajáró Szása egyensúlyoz. Azon az asztalon, ahol donjuani kalandozásait éli csapodár férje.
Balázs Zoltán néhány évvel ezelőtt valóssággal berobbant intellektuálisan igényes előadásaival a rendezői szakmába. Akkor még előadásainak színvonala messze meghaladta színészei képességeit. Ma azt látjuk, hogy fiatal színészei érettek és lenyűgözőek, a rendező pedig kifinomultabb és nagyobb mesterségbeli tudással dolgozik. Még mindig előszeretettel használja az egyszerű geometriai megoldásokat: a cselekvést a biliárd játék köré összpontosítja, egy biliárdasztal másolata határozza meg négyszög alakú színpadi terét. Ebből a parányi játéktérből a rendező a maximális lehetőségeket hozza ki. Még mindig szereti a pontos lélektani ábrázolást (a francia Eric Rohmer-féle példázatokhoz hasonlót), ugyanakkor tudja, hogy a játékban a kockázat és a véletlen lehetősége is benne van - a színészei valóban biliárdoznak.
A nézők örömmel nézik a játékukat és teszik meg a fogadásaikat. Talán itt az ideje, hogy fogadjanak rájuk a nemzetközi fesztiválok vezetői is.
Natalia Jakubova, Nezavisimaya Gazeta, 2010
Balázs Zoltán néhány évvel ezelőtt valóssággal berobbant intellektuálisan igényes előadásaival a rendezői szakmába. Akkor még előadásainak színvonala messze meghaladta színészei képességeit. Ma azt látjuk, hogy fiatal színészei érettek és lenyűgözőek, a rendező pedig kifinomultabb és nagyobb mesterségbeli tudással dolgozik. Még mindig előszeretettel használja az egyszerű geometriai megoldásokat: a cselekvést a biliárd játék köré összpontosítja, egy biliárdasztal másolata határozza meg négyszög alakú színpadi terét. Ebből a parányi játéktérből a rendező a maximális lehetőségeket hozza ki. Még mindig szereti a pontos lélektani ábrázolást (a francia Eric Rohmer-féle példázatokhoz hasonlót), ugyanakkor tudja, hogy a játékban a kockázat és a véletlen lehetősége is benne van - a színészei valóban biliárdoznak.
A nézők örömmel nézik a játékukat és teszik meg a fogadásaikat. Talán itt az ideje, hogy fogadjanak rájuk a nemzetközi fesztiválok vezetői is.
Natalia Jakubova, Nezavisimaya Gazeta, 2010